مطالب مفید

مدیر
/ دسته ها: مطالب مفید

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی پروستات می‌تواند بر مجرای ادرار شما فشار وارد کند. دیواره مثانه ضخیم‌تر می‌شود. در نهایت ممکن است مثانه ضعیف شده و توانایی خالی کردن کامل مثانه از دست برود و کمی ادرار در مثانه باقی بمااند. تنگ شدن مجرای ادرار و احتباس ادرار و عدم توانایی خالی کردن مثانه به طور کامل باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات مرتبط با بزرگی پروستات می‌شوند.این مشکل باعث ایجاد سرطان نمی‌شود. اما بزرگی خوش خیم پروستات می‌تواند همزمان با سرطان رخ دهد.

اگر مبتلا به علائم مربوط به این بیماری که در ادامه به آن اشاره شده است هستید، باید به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. در صورت وجودخون در ادرار ، درد و یا سوزش در هنگام ادرار یا عدم توانایی در ادرار کردن، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. چندین درمان موثر از جمله داروها، درمان‌های با حداقل تهاجم و جراحی برای بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارد. برای انتخاب بهترین گزینه، متخصص اورولوژی علائم، اندازه پروستات و سایر مشکلات سلامتی که ممکن است داشته باشید را در نظر می‌گیرد.

عوامل خطر عوامل خطر شامل پیری و سابقه خانوادگی بزرگی خوش خیم پروستات می‌باشند. سایر عوامل خطر شامل چاقی، عدم فعالیت بدنی و اختلال نعوظ (ED) است.

علائم هنگامی که پروستات بزرگ می‌شود، می‌تواند مثانه را تحریک یا مسدود کند. نشانه‌ی شایع بزرگی خوش خیم پروستات نیاز مکرر به ادرار کردن است. که می‌تواند شامل هر ۱ تا ۲ ساعت یکبار ادرار کردن به ویژه در شب باشد.

علائم دیگر عبارتند از: احساس پر بودن مثانه، حتی بلافاصله بعد از ادرار کردن.احساس اضطرار شدید به دفع ادرارکاهش فشار ادرارادرار چکه چکه نیاز به چندین بار توقف و شروع ادرار کردنمشکل شروع ادرارنیاز به فشار یا زور زدن برای ادرار کردن. در موارد شدید ممکن است کلاً نتوانید ادرار کنید. این مورد اورژانسی بوده و باید بلافاصله درمان شود.

یک شاخص امتیازی برای علائم بزرگی خوش خیم پروستات برای متخصصان وجود دارد که دفعات بروز علائم ادراری را مشخص می‌کند. این شاخص بزرگی پروستات را از خفیف تا شدید دسته بندی می‌کند. این تست را انجام دهید و با پزشک خود در مورد نتایج آن صحبت کنید.

پزشک نمره‌ی علائم شما را بررسی کرده و سابقه‌ی پزشکی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. یک معاینه‌ی فیزیکی همراه با معاینه مقعد با انگشت انجام می‌شود.

همچنین ممکن است موارد زیر نیز لازم باشد:
■ تجزیه‌ی ادرار
■ آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات برای ارزیابی سرطان پروستات

■ آزمایش خون و ادرار برای ارزیابی سرطان مثانه
■ تعیین حجم باقیمانده ادرار در مثانه پس از ادرار کردن
■ ﯾﻮﺭﻭﻓﻠﻮﻣﺘﺮﯼ برای اندازه‌گیری شدت جریان ادرار
■ سیستوسکوپی برای مشاهده‌ی مجرای ادرار و مثانه
■ یورودینامیک برای تعیین فشار مثانه حین دفع ادرار
■ سونوگرافی پروستات و مثانه

آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات

در آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات، میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در خون آزمایش می‌شود. آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات باید قبل از اینکه پزشک معاینه مقعد با انگشت را انجام دهد، صورت گیرد. انزال می‌تواند سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات را برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت افزایش دهد. بنابراین بیمار تا دو روز قبل از آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات نباید انزال داشته باشد. کم بودن میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات برای سلامتی پروستات بهتر است. افزایش سریع آنتی ژن اختصاصی پروستات ممکن است نشانه‌ای از این باشد که مشکلی وجود دارد.

مطلب قبلی تاخیر در انزال (دیر انزالی) و انزال عقب مانده چیست؟
41 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...